|
|
Zajęcia logopedyczne. |
|
Nauka posługiwania się mową, czyli prawidłowego artykułowania, wypowiadania się zdaniami, stosowania poprawnych form gramatycznych, leksykalno- semantycznych, rozumienia cudzych wypowiedzi oraz wyrażania własnych poglądów, jest procesem długotrwałym. U niektórych dzieci proces ten przebiega szybko i bez zakłóceń, inne wymagają specjalistycznej pomocy. Kłopoty z wyraźną, poprawną wymową bardzo często są dla dziecka ogromną przeszkodą w prawidłowym funkcjonowaniu, zarówno w jego najbliższym środowisku, którym jest rodzina, jak i w grupie rówieśniczej, w przedszkolu lub w szkole. Problemy te wpływają bowiem niekorzystnie na proces porozumiewania się dziecka z najbliższymi członkami rodziny oraz rówieśnikami. Utrudniają mu właściwe wykonywanie zadań w sytuacjach wymagających mówienia, zgłaszania własnych potrzeb i kontaktowania się z otoczeniem. Istnieje więc konieczność objęcia takich dzieci opieką logopedyczną.
W naszym przedszkolu w tym roku szkolnym będzie realizowana terapia logopedyczna, która będzie obejmowała szereg działań logopedycznych stymulujących rozwój mowy dziecka. Realizacja tego celu rozpoczęła się od zbadania stanu mowy i wymowy dzieci, a także zasobu słownictwa podczas badań wstępnych (przesiewowych) już we wrześniu, co pozwoli wyłonić dzieci z wadami wymowy.
Od października zaś rozpocznie się terapia logopedyczna z dziećmi tej opieki wymagającymi. W grupach dzieci młodszych zajęcia logopedyczne będą odbywały się z całą grupą i będą opierały się one przede wszystkim na usprawnianiu narządów mowy, na ćwiczeniach oddechowych, ortofonicznych, logorytmicznych i słuchowych. W pracy ze starszymi dziećmi terapia logopedyczna będzie zaś odbywała się w małych grupkach podzielonych ze względu na wady wymowy i będzie polegała na korygowaniu wad wymowy, wywoływaniu głosek oraz utrwalaniu ich prawidłowej artykulacji w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie potocznej.
Pamiętajmy, że poprawna wymowa jest jednym z najważniejszych czynników umożliwiających prawidłowe rozwijanie się dziecka w społeczeństwie. Od poprawnej wymowy zależy bowiem to, jak otoczenie będzie postrzegać dziecko w przedszkolu czy szkole. Uczeń, który swobodnie wyraża swoje myśli, poprawnie pod względem artykulacyjnym, stylistycznym i gramatycznym, jest bardziej pewny siebie i lepiej oceniany. Dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej reagować na wszelkie niepokojące objawy związane z mową dziecka i angażować się w proces ich usprawniania i korygowania.
Magdalena Kawczyńska
Kącik Logopedyczny.
|
|
Kontakt
Przedszkole Miejskie
Nr 9 w Łodzi
Bracka 51a
91-717 Łódź
tel. 0-42 656 24 06
Redakcja: Anna Kozłowska
Wykonanie strony: Michał Lasocki
Liczba odwiedzin:
3880778 od 15.01.2006 Użytkowników online:
1
|