|
|
Teatr przedszkolaka - program zajęć teatralnych. |
|
„TEATR PRZEDSZKOLAKA”
PROGRAM ZAJĘĆ TEATRALNYCH W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 9 W ŁODZI
PROGRAM OPRACOWAŁA:
Karolina Janowska
POMAGAĆ W REALIZACJI BĘDZIE:
Ewa Godala
„Dziecko nie jest aktorem, ono bawi się w teatr”
1. WSTĘP:
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko oglądanie spektakli teatralnych, ale przede wszystkim zabawa w teatr. Dziecięce teatrzyki są nie tylko wspaniałą formą zabawy, ale też odgrywają ważną rolę w rozwoju dziecka, doskonalą wyrazistą mowę, rozwijają pamięć, pomagają przełamać nieśmiałość i uczą współdziałania w zespole. Zabawa w teatr jest jednym ze sposobów wychowywania dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, oderwania się od rzeczywistości. Rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Dzięki kontaktom ze sztuką dziecko rozwija myślenie, inteligencję, wyobraźnię, poznaje skutki zachowań bohaterów, wnika w ich przeżycia. Zabawy teatralne pozwalają na łączenie wszystkich typów ekspresji dziecięcej: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuję naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji, na przykład: w śpiewie, mowie, geście, ruchu. Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Wczesne kontakty ze sztuką zachęcają do własnej twórczości. W teatralnych doświadczeniach kształtują się u dziecka specyficzne głębokie przeżycia artystyczne.
2. ZAŁOŻENIA:
Program skierowany jest do dzieci 5 – 6 letnich z Przedszkola Miejskiego Nr 9 w Łodzi. Zgodnie z naszymi założeniami najważniejszym zadaniem, jakie program ma do spełnienia, poza realizacją zadań edukacyjnych i wychowawczych określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci poprzez różnorodne formy i techniki twórcze. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu.
3. CELE:
Cele główne: • rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej; • rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem; • rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim; • wzbogacenie słownictwa dzieci; • uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną; • rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki i ruchu; • rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym; • zapoznawanie dzieci z różnymi formami teatralnymi; • zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci; • doskonalenie pamięci; • nabywanie odwagi i śmiałości; • oswajanie ze sceną: odpowiednie zwrócenie się do publiczności, dykcja, siła głosu;
Cele operacyjne (DZIECKO):
• uczestniczy w zajęciach teatralnych; • zna znaczenie podstawowego słownictwa związanego z teatrem; • wyraża się za pomocą gestu, mimiki i ruchu; • występuje przed publicznością;
4. FORMY PRACY:
• zabawy naśladowcze; • zabawy tematyczne; • zabawy z elementami dramy i pantomimy; • inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, baśni, legend, mitów; • udział dzieci w spektaklach i widowiskach teatralnych; • występy przed publicznością (w przedszkolu i poza nim);
5. METODY PRACY:
Metody czynne:
• Metoda samodzielnych doświadczeń – stwarzanie dzieciom warunków do zabawy i innych działań, swobodnego wypowiadania się, podejmowania prób, poszukiwania i bezpośredniego przeżywania poprzez zapewnienie kontaktu z literaturą i sztuką; • Metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania – pobudzenie aktywności artystycznej dzieci, mobilizowanie ich do skupienia uwagi na temacie związanym z teatrem, skłanianie do podejmowania określonych zadań, pełnienia ról; • Metoda ćwiczeń utrwalających – systematyczne utrwalanie ról, pozytywna motywacja dzieci do samorzutnego utrwalania poznanych czynności i treści;
Metody percepcyjne:
• Metoda obserwacji i pokazu – oglądanie spektakli teatralnych w wykonaniu aktorów; jak też innych dziecięcych grup teatralnych, oglądanie ilustrowanych utworów literackich;
Metody słowne:
• swobodna rozmowa; • dialog; • opis; • pogadanka; • słuchanie czytanych baśni, legend, bajek, mitów; • opowiadanie treści utworów;
Metody aktywizujące:
• drama; • pantomima; • pedagogika zabawy; • gry i zabawy integracyjne; • aktywność ruchowa;
6. TEMATYKA SPOTKAŃ:
PAŹDZIERNIK
• Poznajemy się – ustalenie, czym będziemy się zajmować na zajęciach, określenie zasad pracy, zabawy integracyjne, przykłady zabaw wg metody KLANZA: „Piosenka biednego węża”, „Spokojny taniec”, „Piosenka z ogonka”, „ Hipopotam Hipo”, „Miała baba koguta”, „Jadą, jadą misie”, „Taniec dłoni”, „Telefon”; • Poznanie podstawowego słownictwa związanego z teatrem: Teatr, aktor, scena, rekwizyt itd. Zabawy kształtujące wyobraźnię: ,,Co trzymasz w ręku?”, ,,Jaka emocje przedstawiam?”. Zabawy twórcze gazetami – rytmiczne darcie gazet przy muzyce Czajkowskiego, ekspresja ruchowa „Tanie liści”; • Improwizowanie krótkich scenek, indywidualnie i w grupie, zabawy dramowe: „W sklepie”, „Na poczcie”, „U lekarza”; • Zabawy i ćwiczenia usprawniające poprawną mowę w oparciu o wiersze J. Tuwima;
LISTOPAD
• Zabawy pantomimiczne - „Siadasz przy stole, częstujesz się ciastkiem, słodzisz herbatę, rozsypujesz cukier, co robisz?”, wyrażanie uczuć i nastrojów; • „Bal jesieni”, zapoznanie dzieci z inscenizacją o tematyce jesiennej, przydzielenie ról, próba odegrania przedstawienia (próby przez dwa tygodnie); • Improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej. Rytmizacja i melodyzacja tekstów związanych z jesienią; • Teatr lalek – teatrzyk kukiełkowy „Na straganie”, próby wcielenia się w rolę, zmiana tonu głosu; • Udział wybranych dzieci w konkursie recytatorskim; • Prezentacja przed wszystkimi grupami inscenizacji pt: „Bal jesieni”;
GRUDZIEŃ
• Zabawy naprężające i rozluźniające: „Figurki”, „Ślimaki”, „Nakręcane zabawki”, „Chory pajac”, „Manekin”, „Jaskółki”, „Bajka”, „Zabawa w balony”, „Góra lodowa”, „Dzieci leżą na podłodze”; • Zabawy kształtujące koncentrację: „Wszyscy w szeregu”, „Morze – brzeg”, „Lustro”, „Most”, „Labirynt”, „Slalom”, „Piłeczki i obręcze”, „Tańcząca piłka”, „Zaczarowana obręcz”, „Maszyna do pisania”, „Klaskanie”, „Wszyscy siedzą w kole”;
STYCZEŃ
• Gry dramatyczne z tekstem: „Z czym kojarzy ci się ta muzyka?, „Scena z bajek” – odgrywanie scenek za pomocą słów, gestu i mimiki, „W krainie pingwinów”; • Doskonalenie własnych wypowiedzi - samodzielne układanie zdań do obrazka, układanie opowiadań, zabawa w „Plotki”; • Zabawy muzyczne rozwijające twórczą wyobraźnię, muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, przyborach kuchennych, instrumentach wykonanych samodzielnie przez dzieci oraz przyborów niekonwencjonalnych – tworzenia swobodnych tekstów, wyliczanek, melodyzacja i rytmizacja tekstów; • „Zimowa przygoda”, zapoznanie dzieci z inscenizacją o tematyce zimowej, przydzielenie ról, próba odegrania przedstawienia (próby przez dwa tygodni; • Zabawy ruchowe z elementami gry aktorskiej: „Berek”, „Wszyscy po jednej stronie sali”, „Wojsko”, „Pociąg”;
LUTY
• Występ przed dziećmi z wszystkich grup, zaprezentowanie inscenizacji pt: „Zimowa przygoda”; • Zabawy plastyczno- konstrukcyjne: „Maski”– wykonanie z papierowego talerza i skrawków materiał; • Zabawa dramatyczna w formie opowieści ruchowej – „Spotkanie w krainie baśni”- „Ballada o uprzejmym rycerzu”; • Rozwijanie myślenia twórczego, tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek, wyliczanek; wywiad z drzewem, zającem, wróblem;
MARZEC
• „Ekolaki – przedszkolaki”, zapoznanie dzieci z inscenizacją o tematyce ekologicznej, przydzielenie ról, próba odegrania przedstawienia (próby przez dwa tygodnie); • Zabawy kształtujące interpretację głosową: „Echo”, „ Opowiedz bajkę”; • Improwizacje słowno - ruchowe do tekstu wiersza J. Tuwima „Lokomotywa”; • Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce; • Poznanie tekstów pisanych gwarą – próby naśladowania gwarowej mowy; • Przygotowanie do przeglądu w FSMD;
KWIECIEŃ
• Udział w przeglądzie w FSMD; • Występ przed dziećmi z wszystkich grup, zaprezentowanie inscenizacji „Ekolaki – przedszkolaki”; • Zabawy kształtujące wyobraźnię, etiuda pantomimiczna: „Pokaż, co widzisz?”, „Maski”, „Malowanie obrazu”; • Zabawy twórcze, etiudy teatralne obrazujące zdarzenie: „Pożar”, przysłowie: „Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka”;
MAJ
• „Wiosenna przygoda”, zapoznanie dzieci z inscenizacją, przydzielenie ról, próba odegrania przedstawienia (próby przez dwa tygodnie); • Gry dramatyczne z tekstem: „Rozmowa przez telefon”; • Muzykoterapia - ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce i twórczym opowiadaniu (zastosowanie treningu autogennego); • Występ przed dziećmi z wszystkich grup, inscenizacja przedstawienia „Wiosenna przygoda”; • Podsumowanie roku szkolnego, rozmowa z dziećmi nt tego, co się im podobało w zajęciach a, co nie, wyciagnięcie wniosków;
7. OSIĄGNIĘCIA DZIECI:
Dzieci będą prezentować swoje umiejętności podczas odgrywania inscenizacji o różnej tematyce. Lepiej zrozumieją też tematykę związaną z ekologią i potrzebą dbania o czyste powietrze. Systematycznie będą też przygotowywane do różnego rodzaju konkursów recytatorskich oraz teatralnych. Na wiosnę przedszkolaki wezmą udział w Festiwalu Sztuki Małego Dziecka.
8. EWALUACJA:
Aby przekonać się, czy zajęcia teatralne mają pozytywny wpływ na dzieci oraz w jakim stopniu są osiągane założone na początku roku cele konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. Ewaluację będziemy prowadzić na bieżąco po zakończonych zajęciach. Opierać się będziemy na: • zaangażowaniu dziecka w zajęcia; • umiejętności współpracy z kolegami.
Przygoda w Stumilowym Lesie. Święta w lesie.
|
|
Kontakt
Przedszkole Miejskie
Nr 9 w Łodzi
Bracka 51a
91-717 Łódź
tel. 0-42 656 24 06
Redakcja: Anna Kozłowska
Wykonanie strony: Michał Lasocki
Liczba odwiedzin:
3876465 od 15.01.2006 Użytkowników online:
1
|