|
|
Metoda globalnego czytania wg G. Domana w gr. dzieci 3-letnich. |
|
O metodzie
Metoda Glenna Domana powstała na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Inaczej określa się ją jako metodę czytania globalnego. Nie jest to jednak metoda służąca wyłącznie usprawnieniu nauki czytania. Glenn Doman opracował wiele różnych metod, które miały pomóc dzieciom z porażeniem mózgowym. Docelowo jednak metodę Glenna Domana stosuje się nie tylko w odniesieniu do maluchów z zaburzeniami neurologicznymi, ale także do dzieci z normą intelektualną, by w jak najbardziej optymalny sposób stymulować wrodzony potencjał mózgu. Metodę Glenna Domana można stosować po prostu do rozwoju inteligencji małego dziecka. Doman wychodził bowiem z założenia, że im wcześniej rozpocznie się proces nauczania dziecka, tym będzie on efektywniejszy, szybszy i łatwiejszy, dlatego propagował ideę, by naukę czytania rozpocząć już w wieku niemowlęcym. Na czym dokładnie polega metoda Domana?
Nauka małego dziecka
Glenn Doman postulował ideę nauki dziecka od najmłodszych lat, a nawet miesięcy, bo wówczas mózg maluszka jest najbardziej chłonny i ma największe potencjalne możliwości rozwoju. Do szóstego roku życia dziecko łatwiej i szybciej chłonie nowe informacje. Poza tym, dziecko uczy się wówczas polisensorycznie, czyli wielozmysłowo, smakując, wąchając, dotykając, widząc i czując. Analizując całe życie człowieka, najwięcej i najszybciej uczymy się w najmłodszym okresie. Jako niemowlęta uczymy się chodzić i mówić. Doman doszedł do wniosku, że gdyby od najwcześniejszych lat życia rozpocząć naukę czytania, proces kształcenia stałby się czymś naturalnym i bez wysiłkowym, a przede wszystkim stymulowałby mózg do bardziej dynamicznego rozwoju. Na czym, według Domana, miałaby polegać nauka czytania małego dziecka? Program nauki globalnego czytania Doman określał jako „zabawę w czytanie”. Przed rozpoczęciem nauki należy zadbać o wytworzenie atmosfery radości i entuzjazmu oraz o szybkie eksponowanie kolejno prezentowanych słów.
Miejsce i czas realizacji programu
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana realizowany będzie w Przedszkolu Miejskim nr 9, ul. Bracka 51a w Łodzi, codziennie, począwszy od października 2019, w roku szkolnym 2019/2020
Zasięg projektu
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana będzie realizowany w grupie dzieci 3 – letnich.
Główne założenie projektu
Projekt nauki globalnego czytania metodą Glenna Domana ma na celu przede wszystkim rozwijanie kompetencji językowych.
Główne cele projektu stanowią:
-
Rozwijanie kompetencji językowych, wzbogacanie słownictwa
-
Rozwijanie spostrzegawczości.
-
Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo - słuchowej.
-
Usprawnianie pamięci i koncentracji uwagi.
-
Stymulowanie wrodzonego potencjału mózgu.
Techniki nauczania:
Prezentacja poszczególnych pięciu wyrazów będzie odbywała się 3 razy dziennie w odstępie co najmniej pół godzinnym. Ze względów organizacyjnych, jeden zestaw (5 wyrazów) będzie prezentowany raz w tygodniu, w kolejnym tygodniu - następne 5 wyrazów i tak po kolei, przechodząc do wyrażeń dwu i trzywyrazowych.
Formy pracy: Praca z całą grupą Materiały i środki dydaktyczne: Oryginalne karty do nauki czytania, tzw. „bity”
Aneta Czaplińska
|
|
Kontakt
Przedszkole Miejskie
Nr 9 w Łodzi
Bracka 51a
91-717 Łódź
tel. 0-42 656 24 06
Redakcja: Anna Kozłowska
Wykonanie strony: Michał Lasocki
Liczba odwiedzin:
3876482 od 15.01.2006 Użytkowników online:
1
|